Spirit Of The Time

Spirit Of The Time

An interview with Ramazan Kaya, owner and Chairman of the Board of Saat & Saat, on the DNA of the brand, the new meaning of luxury, timeless timepieces and more…

CHARACTER MAP
“It can be possible to conduct a character analysis
of somebody’s lifestyle, tastes and preferences only
through their wristwatch.”

What are the three things that determine the DNA of Saat & Saat?

Saat & Saat ranks first amongst the watchmaking brands with its innovative, dynamic and leading qualities. Respect, result-orientation and responsibility are the fundamental elements determining the corporate DNA.

Saat & Saat’in DNA’sını belirleyen üç şey nedir?

Saat & Saat, saat sektörünün inovatif, dinamik ve lider konumundaki şirketleri arasında ilk sırada yer alıyor. Kurum içinde saygı, sonuç odaklılık ve sorumluluk ilkeleri, kurum DNA’sını belirleyen esaslar arasında.

Do you think watch usage has taken its place amongst the fast fashion concepts?

While they used to be merely devices to show time, with the entry of fashion industry into watchmaking, watches have become accessories that complement your outfit. In these days, where classical watches maintain a preference, watches designed in accordance with the latest trends also garner interest. Enthusiasts are no longer limited with only a couple of watches and opt for suitable and separate timepieces for the office, or for smart parties. This ingress of fashion industry into the timepiece industry allowed for the production of luxury watches by famous, global brands, accessible to all income groups.

Saat kullanımı sizce hızlı moda kavramları arasında yerini aldı mı?

Geçmişte saat yalnızca zamanı gösteren bir araçken, moda sektörünün saat sektörüne adım atmasıyla birlikte, kıyafetinizi tamamlayacağınız bir aksesuar haline geldi. klasik saat modellerinin yine ilgi görmeye devam ettiği günümüzde, sezon trendlerine göre tasarlanan saat modelleri oldukça dikkat çekiyor. Saat severler artık yaşamlarında yalnızca 1-2 saat modeli satın almakla sınırlı kalmıyor, ofis stiliyle ayrı, şık davetlerle ayrı uyum sağlayacak saat modellerine sahip olmayı tercih ediyorlar. Moda sektörünün saat sektörüne girişiyle ünlü global markalar her gelir grubuna seslenen ulaşılabilir lüks saat modelleri üretmeye başladılar.

Do you emotionally connect with yourcustomers? How important is the brand loyalty?

Absolutely. The global brands, for which we are distributors not only garner interest with their designs, but also form a strong bond with their brand perception. This bond directly influences the customer’s choice at the moment of purchase. Being a “Lovebrand” is one of the most important strategies in our day, where the digital world rapidly surrounds our lives. With the right communication strategy, reaching out to the potential customers may allow one to become a time-defying brand and be distinguished from rival brands. For instance, through the communication strategy we’ve conducted through Welder, which we’ve acquired in 2016, we can communicate directly to the new generation. We don’t only provide a product, but also an accompanying lifestyle, therefore foster the feeling of loyalty in the new generation.

Saat müşterisi sizce markayla duygusal bir bağ kuruyor mu, sadakat duygusu ne kadar önemli?

Kesinlikle. Distribütörü olduğumuz ve sahip olduğumuz global markaları saat tasarımlarıyla ilgi çektikleri gibi, marka algısıyla da hedef kitleleriyle güçlü bir duygusal bağ kuruyorlar. Bu bağ, müşterilerin satın alma esnasında marka seçimine doğrudan etkide bulunuyor. Dijital dünyanın da hayatımızı hızla etki altına aldığı günümüzde en önemli stratejilerden biri “Lovebrand” olmak. Potansiyel müşterilerle kurulan doğru iletişim stratejisi ile markanız çok sevilerek yıllara meydan okuyabilir ve rakipleri arasından sıyrılarak daha sık tercih edilir hale gelebilir. Örneğin, 2016 yılında satın aldığımız Welder markamız ile dijital kanallar üzerinden yürüttüğümüz iletişim stratejimiz sayesinde hedef kitlemiz olan yeni nesille doğrudan iletişim kuruyoruz. Onlara yalnızca bir ürün değil, ürünle birlikte bir yaşam stili sunuyoruz. Bu sayede yeni nesille aramızdaki sadakat duygusunu birebir güçlendiriyoruz.

Despite its Italian origins, Welder is now Turkish. How did this companionship develop?

Italo Fontana was the owner and designer of Welder and U-Boat, while we were their distributor. Furing our search for a brand to take us abroad, we crossed paths with Welder. Still the designer of Welder, Fontana approached us after his launch in Milan. He said, “I create the designs and you sell them. I know design, you know marketing, it’s a perfect partnership.” I agree with this. If a daring and ambitious businessman and a genius designer cannot conquer the world, what manner of team could? Dominating the timepiece industry in Turkey, Saat & Saat brought unprecedented sales records for the brands it distributes, as well as having accomplished many exemplary deeds in the field of advertising and marketing. However, building one’s own brand or repositioning a brand that is known abroad and relaunching it is a whole new adventure. For years we sought a brand that open us to the world to enshrine our experiences in meeting of global brands, establishing highpowered relationships, assessing models and the market. Welder gave us the opportunity to make the right start.

İtalyan olarak yola çıktı ama artık o bir Türk. Bu değişim hikayesinde Welder ile yol arkadaşlığınız nasıl gelişti?

Italo Fontana, Welder ve U-Boat markalarının sahibi ve tasarımcısı idi, biz de bu markaların Türkiye distribütörü idik. Biz Dünya da bizi bir yere götürecek bir marka arayışındayken, Welder için yollarımız kesinti. Welder’in tasarımcısı Halen Italo Fontana, Milano lansmanı sonrası bize, “Ben tasarlayayım, siz satın. Ben tasarımı biliyorum, siz ise satış ve pazarlamayı; bu müthiş bir ortaklık” dedi; katılıyorum bu fikre. Gözüpek ve hırslı bir iş adamı ile dahiyane bir tasarımcı dünyayı fethedemeyecekse, nasıl bir ekip edecek? Saat & Saat, Türkiye’de saat sektörünün hakimi; distribütörlüğünü yaptığı Dünya markalarını görülmemiş satış rekorlarına ulaştırdı, reklam ve pazarlama uygulamaları konusunda dünyada örnek gösterilen birçok işe imza attı. Ancak kendi saat markasını oluşturmak ya da yurtdışından bilinen bir saat markasını alıp yeniden konumlandırmak ve pazara sürmek yepyeni bir macera. Yıllarca dünya markalarının toplantılarına gitmek, üst düzey ilişkiler kurmak, model ve pazardan anlamak gibi deneyimlerimizi taçlandırmak ve Dünyaya açılacağımız bir marka yapmak istiyorduk. Welder bu arayışımızda bize doğru bir başlangıç yapma fırsatı verdi.

 

Who is Welder? Who does it address and why?

Welder was a masculine brand, targeting men in general. We shifted this to a more unisex axis, which was one of prominent criteria in terms of both the product and marketing. The winding buttons on the left are a hallmark of Italo Fontana’s design and we maintained this feature in all our watches. We aroused interest with photochromic glass and acquired a more hip look. For the first time, the brand began featuring casings that are smaller than 45mm. But the most important issue is that we glossed the communication strategy and marketing media by targeting the Generation Y. Social media, digital marketing and marketing media are our main focus and they’ll carry us a proud, global level – thus we’ll keep ahead in investment of funds, as well as of labour and mentality.

Peki, Welder kimdir, kimlere hitap ediyor?

Welder genel olarak daha maskülen ve erkeklere hitap eden bir markaydı, bunu unisex bir eksene kaydırdık, gerek ürün gerek pazarlama olarak en dikkat ettiğimiz kriterlerden biri bu. Solda olan kurma kolları Italo Fontana tasarımının imzasıdır, bunu tüm saatlerimizde koruduk, photochromic cam ile merak uyandırdık ve daha hip bir görüntüye kavuştuk. İlk kez marka 45mm’den daha küçük kasa çapına ait modeller sunmaya başladı. Ancak en önemlisi, markayı Y kuşağını hedefleyen iletişim stratejisi ve pazarlama mecraları ile parlattık. Sosyal medya, dijital pazarlama ve online satış kanalımız gözbebeğimiz, bizi onlar Dünyada gurur duyacağımız seviyeye taşıyacak, bu sebeple yatırıma devam; hem maddi hem de emek ve zihin olarak.

MODE ISTANBUL
“Istanbul’s character appears to me in tune with Welder Noody, with its dial shifting its colour according to the surrounding light and to your own mood.”

Tax Free Zone